fredag 27. november 2009

den store bake dagen:)

som dere sikkert fikk med dere, ble det ikke skrevet noen på bloggen i går... var nemlig i byen med ei venninne i går kveld og da jeg kom hjem sovnet jeg rett og slett på sofaen... sliten sa du...
men i dag er en ny dag og jeg føler meg opplagt (på tross av at min lille prins skulle opp kl 05.00)
fant ut at det var likså greit og skrive bloggen nå, for i kveld er jeg sikkert så utslitt at jeg rett og slett ikke orker;)

dagens gjøremål er mange, så jeg får vel bare sette igang:)

dagens viktiste oppgave : bake verdens beste (og mektigste) kake, dronning kake.

Oppskrift på dronning kake:

5egg
6,5 dl sukker
3,5 dl melk
300g smeltet smør
6,5 dl hvetemel
5 SS bakekakao
2ts bakepulver
2ts vaniljesukker

forvarm stekeovnen til 180 grader.
Rør sammen egg og sukker. Tilsett melk og smør vekselvis med det tørre, til røren blir glatt.
Hell røren i en ferdigsmurt springform (24-26cm) men bruk bakepapir i bunnen.
Stek kaken i midten av ovnen i 45-50 min. stikk en trepinne i kaken for å se om den er ferdig.
avkjøles helt før kaken deles i to lag.

FYLL
200g hvit dronning sjokolade
200g smør (temperert)
2 egg
160g melis

finhakk den hvite sjokoladen og smelt den forsiktig i vannbad. pisk smøret hvitt.
pisk egg og melis luftig. bland den smeltede sjokoladen i eggedosisen, og vend så inn det piskede smøret.
Kremen avkjøles litt før den legges imellom de to lagene av kaken.
avkjøl kaken før glasuren tas på.

GLASUR
6SS smør
1SS sirup
1SS konjakk eller sterk kaffe
150g kokesjokolade

varm opp smør, sirup og konjakk/kaffe.
ta kjelen til side og tilsett finkakket sjokolade, la den smelte. rør det hele sammen med en slikkepott til glasuren er glatt.
legg en rist på et bakebrett. sett sjokoladekaken på risten, hell over glasuren, glatt evt toppen med en stekespade.
la glasuren renne av og stivne før du setter kaken over på et serveringsfat.
pynt med resterende sjokoladekrem(fyll) og hvit sjokolade:)

*nyt*
(legger inn bilde senere i dag/kveld)
ha n flott dag:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar